Reklama má jediný cíl – přivádět zakázky a je jedno, že spousta z nich později odpadne. Prodat 2+kk v družstevním vlastnictví na sídlišti za 4 miliony? Pane je nám líto, tak to bohužel nedokážeme...
Prodat nebo prodávat?
Přáním majitele je prodat bezpečně, rychle a s co nejvyšším ziskem. Nastavit prodejní cenu nemovitosti trochu výše je bezesporu lepší strategie než později zjistit, že jsme mohli prodat za víc, ALE nesmí se to přepálit. V opačném případě hrozí riziko, že se z nabídky stane neprodejný ležák, který jakmile začne později déle zlevňovat, nechá kupce chladnými, protože je „na krámu“ podezřele dlouho nebo je s ním něco špatně.
Zájem klientů je aktivní v danou chvíli. Ti, kteří uvidí novou nabídku a přejdou ji jako příliš drahou, mohou být právě ti, kteří by v danou chvíli byli ochotni za ni zaplatit nejvyšší možnou cenu. Místo toho koupí jinou nemovitost, jejíž cena lépe reflektuje stav konkurence.
Prodejní cena by měla zohledňovat aktuální situaci na trhu, stav konkurenčních nabídek, kvalitu infrastruktury a spoustu dalších věcí, které bez detailní znalosti trhu sám prodávající obvykle neodhalí, obzvlášť pokud není z daného města a nemovitost například zdědil. Pokud prodávající nemá zkušenosti, je vždycky lepší požádat o pomoc odborníka, který dokáže nabídku posoudit a zasadit do širších souvislostí a díky tomu se dokáže vymezit konkurenci nebo oslovit úplně jinou cílovou skupinu zájemců. Samostatnou částí je realitní marketing a příprava nemovitosti na prodej, ale to už je jiný příběh.
Včera, dnes a zítra
Ano, ceny nemovitostí rostou, přesto je dobré pamatovat na to, že nadpoloviční počet kupujících financuje úvěrem, který musí banka schválit, což se odvíjí od výsledku odhadní ceny banky. Když nevyjde odhad, má klient smůlu, leda bych nakombinoval několik úvěrů dohromady, pokud mu to jeho bonita dovolí! Najít kupce, který zjistí, že na nákup nedostane úvěr, protože banka hodnotu nemovitosti vidí níž, není žádná výhra. Celé je to propojená nádoba.
V jedné ulici a dokonce i v jednom domě se mohou ceny nemovitostí lišit až o desítky procent, s ohledem na kvalitativní standard bytu, vybavení, výhled, dispozice, sousedy a dostupnost financování (OV vs. DV). Porovnávat ceny bytů z nabídkových cen bez znalosti výsledné prodejní ceny je jako porovnávat jablka s hruškami, přesto to majitelé dělají a ochuzují se tak ve finále o příležitost prodat za lepší cenu.